Matstrupsmuskulaturen = själens spegel ?

Idag har jag fått lära mig att "matstrupsmuskulaturen fungerar som en slags själens spegel". Annars brukar man ju höra att ögonen är själens spegel, men inte i dysfagi-kretsar. Såg nämligen en film om dysfagi (sväljningssvårigheter) idag och fick då höra precis ovanstående mening. Visst att sväljningen (och därmed matstrupsmuskulaturen) är viktig för en människas sociala liv, men själens spegel... hm..jag vet inte...?

Dagen har varit okej, gick ifrån avdelningen redan tio över tre, skönt att komma hem lite tidigare än halv sju. När jag kom hem åt jag och sedan gick jag ut på en timmes prommenad. Jag är imponerad över mig själv - jag hittade vägen som jag och min morfar gick häromdagen. Då mitt lokalsinne verkligen inte tillhör mina bästa förmågor, var detta en bragd. Haha. Det var skönt att gå, härligt väder.

Ikväll ska jag kolla på "Andra Avenyn", jag har blivit lite smått beroende.

Kommentarer
Postat av: amanda

kan du inte berätta lite om vattenstrupen med?;)

2009-03-18 @ 20:10:52
Postat av: André

Det finns knappt nåt jobbigare än att ha svårt att svälja eller att det gör ont när man sväljer. :S

2009-03-19 @ 09:11:13
URL: http://andrethegreat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0