Födelsedagsgris?

I Skåne kallar vi den någon som fyller år för "födelsedagsgris", men det är tydligen ingen här som har hört det uttrycket förut. Jag var helt övertygad om att det var något som alla sa... Igår hade Lovisa sin födelsedagsfest i min lägenhet. Vi sjöng Singstar och när Rebecka inte orkade sjungar mer så ägde denna dialog rum:

Jag: Rebecka, ge mikrofonen till grisen (och syftade då på Lovisa).
Rebecka: Va? Grisen?
Jag: Ja födelsedagsgrisen.
Rebecka såg förvirrad ut.
Jag: Men istället för att säga födelsedagsgrisen så sa jag bara grisen. Förstår du?
Rebecka: Neej... Vadå födelsedagsgrisen?
Jag: Har du aldrig hört födelsedagsgrisen förut? Det måste du väl ha gjort.
Rebecka: Nej.
Jag: Men ni andra måste ha gjort det?
Alla skakar på huvudet och säger att de har hört födelsedagsbarn men inte födelsedagsgris.

Alltså drog vi slutsatsen om att det var ett skånskt uttryck. Lite kul tyckte jag och jag tycker fortfarande det är lite svårt att förstå att det faktiskt inte verkar användas utanför Skåne.

Efter Lovisas fest gick jag ut på Flamman och idag har vi julbakat (pepparkakor och lussekatter) hos Rebecka, mysigt värre.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0