Ångest

Vi ska ju läsa en kurs som heter HEL 2 (Hälsa Etik och Lärande, kurs 2) och igår kväll var jag inne och läste studiehandledningen och den framkallade ångest och tårar. Examinationsformerna verkar jättesvåra, en av dem är ett rollspel! Jag HATAR rollspel, det är typ det värsta jag vet. Och sedan någon uppsats... Kursen är bara två veckor, så det ska ju ske SNART också! Gaah. Jag önskar jag kunde sluta stressa upp mig, jag önskar jag kunde behålla lugnet. Men jag kan inte. Jag hatar pressen som skolan sätter på en, eller kanske det är jag själv som sätter för höga krav. Jag vet inte. Jag vet i alla fall att jag får ont i magen, mår illa och känner tårarna bränna bakom ögonlocken så fort jag tänker på kursen och rollspelet. Och terminens andra kurser, som handlar om sådant som jag varken tycker är särskilt intressant eller är bra på. Det kommer bli en mardrömstermin och jag fasar för den.

Ja, här var vi positiva. Eller inte. Jag måste försöka lugna ner mig, ta en sak i taget, en dag i taget. Tänka positiva tankar om att jag kommer att klara det. Jag har klarat de andra terminerna, varför skulle jag inte klara denna? Jag kan säga så tusen gånger till mig själv, men det går ändå inte in. Inför VARJE tenta känner/tänker jag: "Jag kommer aldrig klara det här, det går ALDRIG!" Men det brukar gå vägen trots allt. Men det hindrar mig inte från att tvivla på min egen kompetens så fort jag får möjlighet till det.

Det viktigaste är inte att klara en examination på första försöket (även om det är jobbigt med omtenta), det viktigaste är att man gjort sitt bästa (klyscha jag vet, men det är ju sant). Jag ska göra mitt bästa, jag ska kämpa mig igenom den här terminen. Klarar jag det inte, så får man fler chanser och jorden går inte under (där kom den meningen igen, vet inte hur många gånger den har dykt upp i min blogg, typ inför varje tenta?). Men jag är fast besluten att göra mitt bästa och det SKA gå.

Nu ska jag iväg och springa en runda och sen är dagen igång med en hel del på schemat.

Puss.


Kommentarer
Postat av: Bex

Vi kommer klara det!!!

2009-08-28 @ 11:12:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0