Inte som andra kunder

Jag och min syster Amanda låg nyss i sängen och gapskrattade åt korkade kunder. Vi har ju båda jobbat i en butik som säljer glas några somrar. Jag tänkte nu dela med mig av några roliga historier, tagna direkt ur verkligheten:

Har ni inga karaffer?
En äldre dam kommer in i butiken.
Damen: Har ni inga karaffer?
Amanda: Jo, det har vi. De finns i alla serier och står längs väggarna.
Damen: Jag är ute efter en speciellt karaff som har metallhandtag.
Amanda: Nej, det har vi inte.
Damen: Har ni inga karaffer?
Amanda: Jo, det har vi. De står längs väggarna.
Damen: Den jag letar efter har metallhandtag.
Amanda: Nej, men vi har ingen karaff med metallhandtag.
Damen: Har ni inga karaffer?

Inslagning med papper som inte finns:
En dam kommer in i butiken och ska köpa en present. Hon kommer med en vara till kassan.
Damen: Kan du slå in den här i ett fint paket?
Amanda: Nej, vi slår inte in presenter, vi har inget presentpapper.
Damen: Men jag var ju här för några månader sedan och då slog ni in i ert egna fina papper.
Amanda: Nej, det tror jag inte, eftersom vi inte har något papper och hade inte det för några månader sedan heller.
Damen lämnar kassan och kommer sedan tillbaka med en annan vara.
Damen: Kan ni slå in den här i ett fint paket då?
Amanda: Nej, vi har inget presentpapper.
Damen lämnar kassan ytterligare en gång och återvänder med en tredje vara.
Damen: Ni slår inte in den här heller va?
Amanda: Nej, för vi har inget papper.
Damen: Det var ju synd, ni hade ju så fint papper sist jag var här.

Oönskat glas:
En medelålders kvinna kommer in i butiken tillsammans med sin man.
Kvinnan: Jag skulle vilja byta två glas som jag fick i present.
Jag: Har du kvittot?
Kvinnan: Nej, det hade min väninna slängt.
Jag: Vi kan tyvärr inte byta några varor utan kvitto.
Kvinnan: Men vi har åkt så långt för att byta dessa glas. De passar inte alls in i mitt skåp.
Jag: Tyvärr, vi har fått tydliga besked från chefen att vi inte får byta några glas utan kvitto.
Kvinnan börrjar nu bli irriterad och min kollega som har jobbat där längre rycker in.
Min kollega: Vi kan faktiskt inte byta glas utan kvitto och det är inte vi som har bestämt det.
Diskussionen fortsätter på liknande sätt.
Min kollega: Ni kan få numret till chefen så kan ni ringa honom på måndag.
Kvinnan (halvskriker): Jag skulle kunna kasta de här glasen i golvet, så mycket betyder de för mig!!
Mannen börjar skruva på sig. 
Mannen (försiktigt): Ja, vi får ringa chefen på måndag. Nu går vi. 
Kvinnan fortsätter diskutera ett tag till medan mannen långsamt börjar dra sig mot utgången. Kvinnan säger något om att att vi som jobbar där är otrevliga innan hon slutligen lämnar butiken. 

Detta är bara några exempel på jobbiga kunder. Jag har varit med om kunder som vill få mängdrabatt vid köp av sex glas (ett ganska vanligt antal glas att köpa), kunder som har köpt glas som senare var på kampanj, till ordinarie pris och vill ha skillnaden på ett tillgodokvitto, kunder som har försökt övertala en kollega att vi säljer porslin.  

Men jag måste säga att de allra, allra flesta kunder är väldigt trevliga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0